a

دفتر مقام معظم رهبری

a

دفتر ریاست جمهوری

a

پرتال ملی

a

پایگاه اطلاع رسانی دولت

a

پرتال جامع آموزش و پرورش

a

معاونت آموزش ابتدایی

a

آزمون مجازی

a

سامانه جامع پرسنلی

a

سامانه ضمن خدمت

a

سامانه تبادل فایل

معرفی گروه تکنولوژی و

گروه های آموزشی متوسطه :

رئیس گروه:علی اکبر فنودی

Email: fanoodi47@yahoo.com

تلفن : 2213392-0511

کارشناس مسئول :مریم کاظمی

تلفن : 2240331-0511

کارشناسان :

محمد جواد عزت آبادی

تلفن : 2218782-0511

کاظم میری

تلفن : 2225900-0511

 


نقش و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش

تعداد نمایش : 3854

علم و فناوری هر دو سازنده تمدن بشر هستند و توسعه هر کدام بدون دیگری ممکن نیست. منظور از علم شناخت و معرفت نسبت به عالم هستی و یافتن قوانین حاکم بر طبیعت است. در صورتی که منظور از فناوری، کاربرد علوم و یافته های علمی در عمل با استفاده از رویه ها و مطالعات منظم و جهت دار برای ارضای خواسته های مادی و بیش تر با اختراعات و کاربرد وسایل و تجهیزات در ارتباط است.......

نقش و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش

گروه تکنولوژی و گروه های آموزشی متوسطه

 

علم و فناوری هر دو سازنده تمدن بشر هستند و توسعه هر کدام بدون دیگری ممکن نیست. منظور از علم شناخت و معرفت نسبت به عالم هستی و یافتن قوانین حاکم بر طبیعت است. در صورتی که منظور از فناوری، کاربرد علوم و یافته های علمی در عمل با استفاده از رویه ها و مطالعات منظم و جهت دار برای ارضای خواسته های مادی و بیش تر با اختراعات و کاربرد وسایل و تجهیزات در ارتباط است.

به طور کلی آموزش علوم و فناوری دو هدف عمده را به عهده دارد:

1 – آماده کردن جوانان برای کسب دانش و مطالعات بیشتر.

2 – آماده کردن جوانان برای دنیای کار و زندگی.

اولین هدف مربوط به آموزش علوم و دومین هدف مربوط به آموزش فناوری است. این دو هدف لازم و ملزوم یکدیگرند و جداسازی علوم از فناوری نه تنها در کیفیت آموزش بلکه در تعیین موقعیت های نامناسب برای رشد دانش آموزان اثرات نامطلوبی خواهد داشت.

رشد اقتصادی هر کشوری به پیشرفت علمی و فناوری و مردم آن جامعه بستگی دارد. هر چه آموزش و فنون در مقاطع گوناگون تحصیلی بیشتر و جدی تر باشد و هر اندازه در آموزش ها زودتر به این امر توجه شود، بی شک تأثیر آن پایا و همیشگی خواهد بود. از آن جا که آینده ی جهان بر پایه ی علم و فناوری استوار است، چنانچه توان دانش آموزان را از ابتدا در جریان ضرورت و اهمیت استفاده از فناوری قرار داد و آن ها را از پیامدهای کاربرد فناوری در شئون مختلف زندگی مطلع کرد، مطمئناً جوانان در آینده نسبت به استفاده از فناوری آگاه و در کاربرد آن انعطاف بیشتری نشان خواهند داد. 

برنامه ریزی درسی بایستی عنایت خود را به هر یک از موضوعات توسعه علمی، فنی ، اجتماعی و انفرادی معطوف نماید و هر یک از این موارد بایستی در مسیر پیشرفت هماهنگ و یکپارچه شود. رویکردهای نوین برنامه ریزی آموزشی در عصر اطلاعات علاوه بر فواید گوناگون چالش های متعددی را برای عرصه تعلیم و تربیت در قرن 21 ایجاد نموده است که در این فرصت کوتاه از بیان چالش ها پرهیز نموده و صرفاً به برخی فواید آن اشاره می گردد.

 

فواید کاربرد اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش

1 – فردی کردن آموزش و استقلال فراگیران در یادگیری:

ابزاری که فناوری از قبیل نرم افزارها در اختیار معلمان و مجریان امور آموزشی قرار می دهد می تواند دستیابی آنان به غایت آموزش اختصاصی برای هر فرد ممکن سازد و از طرفی عمده تصمیم گیری های آموزشی در خصوص انتخاب محتوا، شرایط آموزش رعایت سلیقه ها در آموزش توسط فراگیر به انجام رسد.

2 – بهبود کیفیت تدریس و فعال شدن دانش آموز در یادگیری: استفاده از ابزارهای چند رسانه ای موجود علاوه بر جذابیت و رفع خستگی ها می تواند علاقه مندی آنان به آموزش را دو چندان نماید.

3 – استفاده از همه حواس فراگیران و جلب توجه، جذب و تقویت انگیزه آنان در یادگیری: تقویت مهارت های تفکر و مهارت های شناختی و مهارت های عملی علاوه بر حواس پنجگانه از نتایج کاربرد فناوری جدید می باشد.

4 – اجرای عملی آموزش مادام العمر و آموزش مستمر: با فراگیرشدن ابزارهای آموزش تحت وب و نیز دسترسی آسان به آنها دست یابی به این شعار تحقق می یابد.

5 – آموزش از طریق اینترنت و تنوع در ارائه مواد آموزشی و در اختیار قرار دادن حجم وسیعی از اطلاعات در زمانی کوتاه: با افزایش جمعیت و تغییر محتواها امکان تأمین نیروی انسانی مجرب برای تعلیم و تربیت فراهم نیست، لذا آموزش های مجازی ساده ترین و مقرون به صرفه ترین راه ممکن است که می توان در فرصت کوتاه کوهی از اطلاعات را منتقل نمود.

6 – از بین رفتن محدودیت های زمانی و مکانی و همچنین محدودیت های آموزشی های عملی: گرانی تجهیزات و مخاطره آمیز بودن کارگاه ها و آزمایشگاه ها کمبود فضا و ارزش زمان در زندگی جدید، شرایطی ایجاد کرده که ما چاره ای نداریم جز اینکه آموزش در محیط های نرم افزاری و شبیه سازی شده و بدون هیچ مخاطره ای و بارها در شرایط مختلف تکرار گردد.

7 – به اشتراک گذاشتن منابع آموزشی در مقابله با مشکلات آموزش جمعی: منابع آموزشی خوب و گران قیمت همواره نایابند اما با استفاده از ظرفیت فناوری  قابل دسترسی برای همگان می باشند و آموزش از راه دور مشکل تراکم دانش آموز را در محیط های پرجمعیت حل خواهد کرد.

8 – نظارت و کنترل مؤثر فراگیران در آموزش و ارائه بازخورد آموزش به دانش آموزان در اسرع وقت و با اطمینان بالا: فناوری می تواند زمینه ای فراهم کند تا مدیران ومعلمان در هر حجمی مخاطبین خود را دقیق کنترل نموده و قبل از هر گونه ضعفی پیش بینی و اقدامات لازم را به انجام رسانند.

9 – ایجاد زمینه های پژوهش محوری به صورت گروهی در دانش آموزان و ایجاد زمینه های پروژه محوری در یادگیری: کاوش گری و جستجوگری و خوب مشاهده کردن و انجام پژوهش به صورت فردی و گروهی در بستر استفاده از فناوری های جدید امکان پذیر است.

10 – تقویت خلاقیت و نوآوری در دانش آموز و تقویت ارتباطات آموزشی بین عوامل و عناصر آموزش: تفکر خلاق و نوآور و توجه به تولید  دانش در فراگیران با برانگیختگی آنان از طریق کاوشگری در محیط های مجازی میسر خواهد بود که با تجزیه و تحلیل اطلاعات و ترکیب آن تولیدات جدیدی خواهند داشت.   

نظر خود را بیان کنید

 نام و نام خانوادگی:

 رایانامه:

 نظر شما :

 
نظرات شما

هوراس من:

معلمی که تلاش میکند تا بدون الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه به دانش آموزان چیزی بیاموزد ، در حال کوبیدن چکش بر آهن سرد است.


به نظر شما اولویت گروه های آموزشی در سال تحصیلی بهتر است کدام گزینه باشد.

  تولید محتوی برای مدارس هوشمند
  سازماندهی فعالیت های مناطق
  توسعه روش تدریس فعال در مدارس
  توسعه ارتباطات مجازی بین معلمان
  هیچکدام

ارسال و دیدن نتایج نظرسنجی


اين زیرسايت تا كنون 127456 بازديدكننده داشته است
كليه حقوق براي اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوي محفوظ است